ДАСТУРИ ИСТИФОДАБАРАНДА

ХУШ ОМАДЕД БА CОМОНАИ РАСМИИ МАРКАЗИ МИЛЛИИ ҚОНУНГУЗОРИИ НАЗДИ ПРЕЗИДЕНТИ ҶУМҲУРИИ ТОҶИКИСТОН!

КОР БО МАХЗАНИ ҚОНУНГУЗОРИИ ҶУМҲУРИИ ТОҶИКИСТОН

Муҳтарам меҳмонон ва истифодабарандагони сомонаи расмии Маркази миллии қонунгузории назди Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон (ММҚ),

Барои оғози кор бо «Махзани Қонунгузории Ҷумҳурии Тоҷикистон» (МҚҶТ) ба блоки бо номи шабеҳ дар сомонаи расмии ММҚ зер кунед. Блоки «Махзани Қонунгузории Ҷумҳурии Тоҷикистон» кушодашаванда буда, ҳамеша дар қисми болои сомона дастрас аст. Шумо инчунин метавонед ба «Махзани Қонунгузории Ҷумҳурии Тоҷикистон» (МҚҶТ) аз феҳристи асосӣ (меню асосӣ) бо зеркунии пайванди «Қонунгузории Ҷумҳурии Тоҷикистон» дастрасӣ пайдо намоед.

БЛОКИ «МАХЗАНИ ҚОНУНГУЗОРИИ ҶУМҲУРИИ ТОҶИКИСТОН» (МҚҶТ)

Блоки «Махзани Қонунгузории Ҷумҳурии Тоҷикистон»

Ҳамаи модулҳо ва имконоти ҷустуҷӯи санадҳо дар «Махзани Қонунгузории Ҷумҳурии Тоҷикистон» (МҚҶТ) мустақилона кор мекунанд. Ин маънои онро дорад, ки ҳангоми кор бо МҚҶТ ворид кардани «Ном»-и санад ва бо ҳамроҳи он интихоб кардани ҳамаи имконоти дигар, масалан «Таснифгар», «Мақомот», «Рақам», «Сана», «Матни асосӣ» ва ғайра ҳатмӣ нест. Аммо барои ҷустуҷӯи васеъ шумо метавонед аз ҳамаи имконоти ҷустуҷӯи санадҳо ба таври дилхоҳ истифода баред. Ҳамаи санадҳое, ки ба МҚҶТ ворид шуданд дар зери «Лавҳаи имконоти ҷустуҷӯ», яъне дар «Ҷадвали санадҳо» дастрасанд.

ЛАВҲАИ ИМКОНОТИ ҶУСТУҶӮ

Лавҳаи имконоти ҷустуҷӯ

ҶАДВАЛИ САНАДҲО

Ҷадвали санадҳо

 

ТУГМАҲОИ «ТАТБИҚ КАРДАН» ва «БОЗСОЗӢ»

Тугмаҳо

Тугмаи «Татбиқ кардан»: Баъд аз он ки Шумо дар «Лавҳаи имконоти ҷустуҷӯ» имконоти дилхоҳро ворид карда, интиход мекунед, барои намоиш додани натиҷа тугмаи «Татбиқ кардан»-ро зер кунед. Аммо, вақте ки шумо дар «Лавҳаи имконоти ҷустуҷӯ» дархостеро ворид мекунед ё имконеро интихоб менамоед, онҳо ба таври худкор дарҳол татбиқ карда мешаванд.

Тугмаи «Бозсозӣ»: Агар хоҳед, ки ҳамаи дархостҳо ва имконотеро дар «Лавҳаи имконоти ҷустуҷӯ» лағв кунед, аз тугмаи «Бозсозӣ» истифода баред.

Агар шумо хоҳед, ки номи санади дақиқро аз санадҳои дар махзан мавҷудбуда ба даст оред, калидвожаи номи санадро ба сатри «Ном» ворид намоед. Ҳамаи санадҳое, ки дорои калидвожаи воридуша мебошанд нишон дода мешаванд. Масалан, агар шумо калидвожаи «дастрасӣ»-ро ворид кунед, санадҳое, ки калимаи «дастрасӣ»-ро дар бар мегиранд, дар «Ҷадвали санадҳо» нишон дода мешаванд (масалан, ҚОНУНИ ҶУМҲУРИИ ТОҶИКИСТОН ДАР БОРАИ ҲУҚУҚИ ДАСТРАСӢ БА ИТТИЛООТ)

САТРИ «НОМ»

Шумо инчунин метавонед санадҳоро аз рӯи муҳтаво бо истифодаи сатри «Матни асосӣ» ва полои дилҳол ҷустуҷӯ намоед. Масалан, барои ёфтани санад(ҳо)и дорои калима(ҳо), калидвожа(ҳо) ё ибора(ҳо)и лозимӣ, ба сатри «Матни асосӣ» дархостро ворид намуда, имкони «Дар бар мегирад»-ро интихоб намоед. Санадҳои дархостшуда ба таври худкор нишон дода мешаванд. Ё ин ки аз тугмаи «Татбиқ кардан» истифода баред. Ҳамин тавр аз имкони «Дар бар намегирад» ё имконоти ҷустуҷӯи дигар истифода баред, Масалан, агар шумо ба сатри «Матни асосӣ» калимаи «Интернет»-ро ворид кунед ва имкони «Дар бар мегирад»-ро интихоб намоед, саданҳое, ки дар муҳтавои худ дорои калимаи «Интернет» мебошанд, нишод дода мешаванд.

САТРИ «МАТНИ АСОСӢ»

Сатри «Матни асосӣ»

Шумо метавонед санадҳоро аз рӯи «Ном», «Таснифгар», «Мақомот», «Рақам», «Сана», «Матни асосӣ» ва ғайра алоҳида ё якҷоя ба таври дилхоҳ ҷустуҷӯ намоед.

Масалан, агар хоҳед, ки санадҳоро танҳо «Аз рӯи моҳ ва сол» ҷустуҷӯ кунед, танҳо аз имкони «Аз рӯи моҳ ва сол» бо интихоби моҳ ва сол истифода баред. Санадҳо ба таври худкор нишон дода мешаванд. Ё ин ки аз тугмаи «Татбиқ кардан» истифода баред.

Агар хоҳед, ки санадҳоро танҳо дар давраи муайян ҷустуҷӯ кунед, танҳо аз имкони «Аз санаи интихобшуда» ва/ё «То санаи интихобшуда» алоҳида ё якҷоя бо интихоби моҳ ва сол истифода баред. Санадҳо ба таври худкор нишон дода мешаванд. Ё ин ки аз тугмаи «Татбиқ кардан» истифода баред.

Ҳамин тавр Шумо метавонед ҳар гуна санадҳои махзанро алоҳида ё бо интихоби имконоти иловагӣ ҷустуҷӯ намоед ва ба даст оред.

Барои дидани санад ва мутолиа кардани он, аз тугмаи «ДИДАН» истифода баред ва барои пинҳон кардани он, аз тугмаи «ПИНҲОН КАРДАН» истифода баред.

ТУГМАҲОИ «ДИДАН» ва «ПИНҲОН КАРДАН»

Тугмаҳои ДИДАН ва ПИНҲОН КАРДАН

Шумо ҳам метавонед, бо зеркунии пайванди номи санад онро дар саҳифаи алоҳида кушоед ё ин ки дар форматҳои Word, PDF ва ZIP аз сомонаи мо боргирӣ намоед.

ЗАМИМА ДАР ФОРМАТҲОИ WORD, PDF ва ZIP (ДАР ҶАДВАЛИ САНАДҲО)

Замима

КОР БО СОМОНАИ РАСМӢ - БАҚАЙДГИРӢ ВА ВОРИДШАВӢ

Ҳамаи маводҳои Маркази миллии қонунгузории назди Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, ки ба ахбори омма дахл доранд, дар сомонаи мо дастрасанд. Барои гирифтани маълумот Шумо метавонед аз Феҳристи асосӣ (менюи асосӣ), Харитаи сомона, имкони Ҷустуҷӯ ва Ҷустуҷӯи васеъ истифода баред.
Барои бақайдгирӣ дар сомонаи Маркази миллии қонунгузории назди Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, лутфан ба таври расмӣ муроҷиат намоед. Корбарони бақайдгирифташуда метавонанд аз имкониятҳои иловагӣ истифода баранд, масалан, пайдо кардани дастрасӣ ба лоиҳаҳои санадҳо.

 

ТАЪРИХИ ПАЙДОИШИ КОРРУПСИЯ

-A A +A
Ношири мавод: Наврӯзова Сулҳия Мералиевна... Санаи интишор: Дшб, 04/04/2022 - 13:54
Коррупсия таърихи қадима дошта, яке аз муҳимтарин масъалаҳо ва мушкилоти иҷтимоӣ маҳсуб меёбад. Таърихи башар  cap то ба по пур аз мисолҳои порахӯрӣ ва ришваситонӣ мебошад, вале таҳқиқи илмии ин зуҳури номатлуби иҷтимоӣ асосан дар охири садаи бистум оѓоз гардид. Замоне, ки муаррихон ҷузъиёти ин ё он зуҳур ва падидаи ришвахӯриро ба қайд мегирифтанд, андешаи ҷомеа дар атрофи он ҳамчун як амали дур аз ахлоқ, ки тобиши ҷиноятомез дорад, ташаккул меёфт.
Дар даҳсолаҳои охир ҷомеаи башарӣ ба як қатор мушкилиҳои зиёд рӯ ба рӯ шудааст, ки ҳалли худро тақозо мекунанд. Аз ҷумлаи ин мушкилиҳо боло рафтани сатҳи зуҳуроти коррупсионӣ мебошад, ки ба амнияти давлату миллатҳо, рушди иқтисодиву иҷтимоӣ ва дар умум ҳаёти инсоният таҳдид менамояд.
Маънои коррупсия “фасод” буда, ҳанӯз дар давраи ҳукмронии Ҳахоманишиён ба вуҷуд омада буд. Куруши Кабир ба муқобили фасод ва порахӯрӣ хеле мубориза бурда буд. Пора истилоҳи форсӣ - тоҷикӣ буда, аз замонҳои қадимтарин дар истифода вуҷуд дошт. Аз забони арабӣ калимаи “ришва” вориди забони тоҷикӣ шуда, баъдан дар адабиёт он маъмул гашта, доираи истеъмоли пораро танг кард.
Дар луғати “Ғиёс-ул-луғот” чунин омадааст: “Ришват - он чӣ ба касе диҳанд, то корсозии баноҳақ кунад ва дар форсии қадим онро пора гӯянд”. Зиёда аз як аср аст, ки истилоҳи “коррупсия” аз забони русӣ вориди забони мо шудааст. Дар Машриқзамин, яъне давлатҳои исломии имрӯза пораситониро “фасоди молӣ” низ меноманд. То ҳол маълум нашудааст, ки аввалин бор кай, дар куҷо пораро кӣ дода ва кӣ онро қабул кардааст.
Пайдоиши пораситонӣ ба замонҳои қадим рост меояд. Дар ҷомеаи ибтидоӣ ва давлатҳои нахустин додани маблағи муайяне ба коҳин ё руҳонӣ ба анъана даромада буд.
Даҳсолаи охир мушкилоти коррупсия ба яке аз масъалаҳои ҳалталаби ҷомеаи башарӣ ва миллатҳои алоҳида табдил ёфтааст.
Ин мушкилот заминасози таҳдидҳои мухталиф ба амнияти кишварҳо гашта, таваҷҷӯҳи аҳли башарро ба худ ҷалб намудааст. Хусусан, дар замони ҷаҳонишавӣ таҳдиди ин зуҳурот баръало мушоҳида мешавад, ки боиси тақвият пайдо намудани ҷинояткории байналхалқӣ, зуҳури гурӯҳҳои муташаккили ҷиноии фаромиллӣ, гардиши ѓайриқонунии маводи нашъадор, хариду фурӯши яроқ ва ҳатто инсон гаштааст.
Муҳаққиқони зиёде дар мавриди таъсири байналхалқӣ доштани коррупсия таҳқиқотҳои илмӣ ба анҷом расонидаанд ва ин зуҳуротро фаротар аз мушкилоти як ҷомеа шинохтаанд. Аз ҷумла муҳаққиқон Роберт И. Роберт, Келли М. Гринҳилл, Матсев Бунн, Ҷесика С. Тиитс, Эрика Ченовес, Бен В. Ҳейнимен муҳаққиқоне мебошанд, ки коррупсияро чун як мушкилии сатҳи глобалӣ медонанд. Онҳо исбот кардаанд, ки мавҷудияти коррупсия ба амнияти байналхалқӣ таҳдид намуда, боиси боло рафтани қочоқ, паҳншавии аслиҳаи ҳастаӣ, рушди терроризм ва дигар ҷиноятҳои фаромиллӣ мегардад .
Дар шароити имрӯза чунин ба назар мерасад, ки нафарони ба амали коррупсионӣ дастдошта, аксари ҳолат дар мавриди паёмадҳои ин зуҳурот ба дурнамои рушди кишвар намеандешанд. Шояд онҳо чунин гумон дошта бошанд, ки амали коррупсионии онҳо ба дурнамоии рушди давлатдорӣ ва амнияти кишвар ҳеҷ як таъсире нахоҳад дошт ва ё чандон таъсири ҷиддӣ надорад.
Ба андешаи мо, ҳар гуна амали коррупсионие, ки дар як ҷомеа зуҳур менамояд, дар ин ва ё он шакл ба амнияти он ҷомеа ва ё дурнамои рушди он таъсири манфии худро мегузорад. Агар паёмадҳои манфии як амали коррупсионӣ дар имрӯз кам ба назар расад, шояд дар оянда он бузург мегардад. Барои баёни ин ҳолат давлатро ба як киштии шинодошта дар баҳр ташбеҳ менамоем ва шаҳрвандони онро сарнишинони он киштӣ.
Муҳаққиқони зиёде таъсири коррупсияро ба амнияти давлатӣ мавриди баррасӣ қарор додаанд. Онҳо таҳдиди коррупсияро ба амният ва суботи Тоҷикистон ба таври махсус қайд намудаанд. Ба андешаи онҳо ҳалли ин мушкилот яке аз мақсадҳои муҳими амниятии кишвар аст. Муҳаққиқ И.К. Асадуллоев вазифаи наҷоти миллиро дар рафъ намудани коррупия ва маҳалгароӣ дидааст . А. А. Шамолов амалӣ намудани стратегияи самараноки мубориза бар зидди коррупсияро ҷавобгӯи манфиатҳои миллии давлат ва амнияти миллии он медонад.
Зокиров Г. Н. хосияти системавӣ пайдо намудани коррупсия ва шаклҳои дигари фасодро ҳамчун таҳдиде ба амнияти давлатӣ шинохтааст. Ба андешаи ӯ амалҳои коррупсионӣ хосияти муқовиматро пайдо намуда, ба монеаи инкишофи ҷомеаи инсонӣ ва ба навъи махсуси таҳдид ба амнияти давлатӣ ва ҷамъиятӣ табдил ёфтаанд .
Муҳаққиқи ватанӣ А. Имомов бошад, алоқамандии миёни коррупсия ва ҷинояткории муташаккилонаро махсусан дарҷ намуда, ба чунин хулосае омадааст, ки коррупсияи паҳнгашта дар ҷомеа заминаи мусоидро барои тақвияти ҷинояткории муташаккил ба миён меорад. Ӯ коррупсия ва ҷинояткории муташаккилонаро чун омилҳои воқеии хатарафзо ба давлат ва ҷомеа меҳисобад .
Ба андешаи мо, дар ҳама давру замон миёни коррупсия ва ҷинояткории муташаккилона алоқамандӣ вуҷуд дорад ва паҳн шудани коррупсия дар ҷомеа хатари зуҳур ва тақвият ёфтани мавқеи ҷинояткории муташаккилонаро ба миён меорад. Дар шароити Тоҷикистони имрӯза мавҷуди коррупсия имкон намедиҳад, ки ҳалли масъалаҳои иҷтимоию иқтисодӣ дар кишвар хуб ба роҳ монда шавад. Хусусан, сатҳи мавҷудаи коррупсия имкон намедиҳад, ки лоиҳаҳои тавонбахшии аҳолӣ ва ҷавонон самаранок амалӣ намуда шавад.
Чунин ҳолат метавонад сабаби зуҳури ҳаргуна ҷинояткорӣ, пайванди ҷавонон ба гурӯҳҳои ифротгаро, тақвият ёфтани норизоият миёни аҳолӣ ва эҳтимолан ҳар гуна эътирозҳои иҷтимоӣ ва сиёсӣ гардад. Аз ин рӯ, ҳалли масъалаҳои коррупсия ва ба вуҷуд овардани фазои солими иҷтимоӣ ва иқтисодӣ метавонад кафолати амният ва суботи бардавом дар Тоҷикистон бошад.
Таъсири коррупсия ба амнияти ҷомеа метавонад ба монанди бемории тӯлоние (хроникӣ) бошад, ки ба соҳаҳои мухталифи ҳаёти ҷомеа тадриҷан таъсири манфии худро мегузорад. Чунин таъсири коррупсияро мо метавонем дар бесаводгардии аҳолӣ ва хусусан ҷавонон, паст рафтани соҳаҳои мухталифи ҳаёти ҷамъиятӣ, носолимии шаҳрвандон, истеҳсолу истеъмоли молҳои зараровар ва ѓайраҳо мисол оварем, ки боиси ба мушкилоти зиёд рӯ ба рӯ гаштани ҷомеа мегардад.
Аз ин рӯ, дар шароити имрӯзаи рушди Тоҷикистон муқовимат бо коррупсия як мақсади муҳим ва рӯзмарра мебошад. Пеш аз ҳама, ба мо зарур аст, то миёни аҳли ҷомеа ва хизматчиёни давлативу ҷамъиятӣ чунин фаҳмишеро тақвият бахшем, ки коррупсия зуҳуроти хавфнок барои амнияти миллату давлати мо мебошад.
Ба мо зарур аст, ки сиёсати ҳамаҷониба ва фарогири зиддикоррупсиониро ба роҳ монем ва сатҳи коррупсияро дар кишвар паст намоем. Дар ин маврид зарур мешуморем, ки ҳар як соҳаи ҳаёти ҷамъиятӣ дар мавриди эҳтимолиятҳои ҷой доштани унсурҳо ва омилҳои коррупсионӣ мавриди омӯзиш қарор бигирад ва чораҳои самараноки рафъи коррупсия дар ҳар як соҳаи ҳаёти ҷамъиятӣ андешида шавад.
 
 
                                                                                                                                               
Акбарализода Ҷасур,
сармутхассиси бахши
таҳлили таъсири танзимкунии
Маркази миллии қонунгузории
назди Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон

Нишонаи номӣ (тег):

Баҳодиҳии муҳтаво: 
Баҳои миёна: 5 (2 овоз)